Conselleria de Política Territorial,
Obres Publiques i Mobilitat

Obres públiques inicia el projecte de construcció d’un tram de 16 quilòmetres de via verda de bicis i vianants entre Carcaixent i Xàtiva

La redacció del projecte s’ha adjudicat per 113.479 euros i la inversió prevista per al desenvolupament dels treballs és de 3.831.999 euros.
Per a Arcadi España, l’objectiu és ‘disposar d’una malla de camins sostenibles, adequats per al trànsit no motoritzat per a usos de l’esport a l’aire lliure i altres activitats lúdiques’

La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha adjudicat per 113.479,78 euros el contracte per a la redacció del projecte de construcció del tram Carcaixent-Xàtiva de la via verda Ribera-Costera. El termini per a la redacció del projecte és de 18 mesos.

Amb aquesta adjudicació, a VIELCA Ingenieros, es posa en marxa el procés administratiu per a la construcció de prop de 16 quilòmetres d’itinerari de bicicletes i vianants, aprofitant 9,5 km del traçat ferroviari de l’antiga línia convencional La Encina-València, entre la Pobla Llarga i Xàtiva, mentre que entre la Pobla Llarga i Carcaixent s’adequarà un corredor amb capacitat per a albergar, en condicions adequades de seguretat viària i comoditat, la ruta de bicicletes i vianants.

L’actuació té per objectiu la connexió de bicis i vianants des del nucli urbà de Xàtiva fins a l’estació de Carcaixent, unint la comarca de la Costera amb la de la Ribera Alta i recorrent paratges de gran valor paisatgístic. La inversió prevista és de 3.831.999 euros i les actuacions que s’han de fer són susceptibles de ser cofinançades pel Programa Operatiu del Fons de Desenvolupament Regional de la Comunitat Valenciana (Feder) de la Unió Europea.

Per al conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, aquestes actuacions signifiquen una aposta de la Generalitat per “recuperar antics traçats ferroviaris i adaptar camins històrics o naturals, de baixa intensitat de trànsit, per a implantar itineraris de bicicletes i vianants en tot l’àmbit territorial de la Comunitat, de manera que, conjuntament a la resta de carrils bici i vies de bicis i vianants que s’estan construint, permeta disposar d’una malla de camins sostenibles, adequats per al trànsit no motoritzat, funcionals però, alhora, molt lligats al paisatge i les tradicions”.

Es tracta, en definitiva, d’uns treballs de mobilitat sostenible, que aprofiten un traçat ferroviari existent que està en desús, de prop de 9,5 km, de l’antiga línia La Encina-València, desmantellada l’any 2009.

En aquest sentit, el conseller ha qualificat aquest traçat de “gran interés”, ja que es pot aprofitar com “una ruta directa i desafectada de trànsit rodat entre les poblacions de la Pobla Llarga, Manuel i Xàtiva”, a més de promoure altres usos com la pràctica de l’esport a l’aire lliure i altres activitats lúdiques amb gran potencial de desenvolupament turístic de la zona.

El projecte: tram Carcaixent-la Pobla Llarga

El projecte de construcció de la via verda Ribera-Costera: Carcaixent-Xàtiva, consta de dos trams diferenciats, el de Carcaixent-la Pobla Llarga i el de la Pobla Llarga-Xàtiva.

Així, en el tram Carcaixent-la Pobla Llarga se seleccionarà l’itinerari més adequat a partir de l’estudi de solucions que es desenvolupen. Per a fer-ho, s’avaluarà la implantació sobre els diversos camins rurals existents, compartint plataforma amb el trànsit agrícola, o bé, al costat de les carreteres locals. Se seleccionarà l’opció que oferisca més garanties de seguretat viària per a tots els usuaris i que responga als requisits de funcionalitat i connectivitat adequats. Igualment, se senyalitzarà amb el nou ús i es duran a terme obres puntuals de condicionament.

Tram la Pobla Llarga-Xàtiva

Per la seua banda, el tram la Pobla Llarga-Xàtiva discorrerà sobre l’antiga plataforma ferroviària, que haurà de ser regenerada per a transformar-la en una pista confortable per als usuaris. Per a fer-ho, s’omplirà amb saorra la capa del balast ferroviari que roman en molts trams. A més, s’adequaran les vores del corredor i es reposaran els taulers de les diferents estructures que salven les lleres.

La nova ruta de bicis i vianants, de traçat pràcticament pla, discorrerà per un paisatge d’alt valor agrícola, principalment entre tarongers, travessant els rius Albaida i Canyoles, i connectarà les poblacions de Carcaixent, la Pobla Llarga, Manuel i Xàtiva.

Tot el corredor se senyalitzarà i s’hi realitzaran plantacions amb arbres autòctons. En punts concrets del traçat, es crearan àrees de descans, miradors, zones verdes i punts d’informació dels elements paisatgístics i patrimonials de l’entorn, a fi de contribuir a divulgar tant els valors naturals com culturals de la zona.

Actualment, l’estat del corredor és de total abandó, ja que, des que es va desmantellar la línia ferroviària i es van retirar els carrils, les travesses i l’electrificació, no s’ha dut a terme cap tasca de conservació o adequació.

L’Ajuntament de Manuel va fer el condicionament i la neteja del tram central de l’antiga travessia ferroviària, que discorria en trinxera dins del nucli urbà i dividia en dos la població.

La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat en dates recents va prolongar aquesta actuació de millora de la travessia, tant per l’extrem nord com pel sud, de manera que tot el tram que discorre pel sòl urbà de Manuel ja es troba condicionat i adaptat per a l’ús de bicicletes i vianants.